03 desember 2023

Dag 03 – The Santa Clauses

 
Dagens film er den amerikanske TV-serien «The Santa Clauses» fra 2022. Den er regissert av Jack Burditt og har Tim Allen, Elizabeth Mitchelll, Devin Bright og Austin Kane i hovedrollene. 

 

Synopsis: Etter 28 år er Scott Calvin i sleden som den rettmessige Julenissen, lederen over nordpolen og Julen. Sammen med familien sin - Carol, Sandra, Cal og alvene, må han navigere en verden i stadig endring for å holde julestemning i live for en ny generasjon.

Trailer:

The Santa Clauses er en spin-off TV serie, basert på karakterene fra «The Santa Claus» filmene fra 90 og tidlig 2000-tallet. Disse tre filmene har allerede blitt anmeldt her på bloggen og kan leses her: The Santa Claus, The Santa Claus2, The Santa Claus3.



Jeg likte ganske godt de to første filmene i serien, selv om jeg ser at jeg har vært ganske streng i terning-trillingen på anmeldelsene , mens den tredje var heller labre greier, så jeg var spent på hvordan denne serien laget 17 år etter siste film og 29 år etter første film ville bli. 

 

Serien er jo ment å være en komedie, men da de første to filmene i det minste fikk meg til å dra litt på smilebåndet, følte jeg her at humoren var veldig overfladisk og platt. Men nå har jo jeg blitt en kanskje mer kynisk middelaldrende mann og ikke 9 år som jeg var når jeg så den første The Santa Claus filmen, så mulig det har noe med saken å gjøre også. 

 

Jeg er litt usikker på hvem denne serien er laget for, da jeg føler den havner litt mellom to stoler. Dette da jeg er usikker på om barn i dag syntes denne serien er veldig fengede, mens det er litt for lite «voksenmateriale» og henvisninger til de gamle filmene til at de voksne syntes dette er spesielt bra. 

 

Nå skal det sies at det er ganske sjelden at et konsept som blir «gjenopplivet» etter 10-15-20 år gjør det spesielt bra, kanskje med unntak av Mad Max: Fury Road og Blade Runner 2049, så det var vel ingen overraskelse at denne serien ikke var helt topp sånn sett. 

 

Disney har heldigvis klart å få med noen av skuespillerne fra de tidligere filmene i tillegg til Tim Allen så klart, og både Elizabeth Mitchell som spilte hans kone i film 2 og 3 er med, samt David Krumholtz som spilte Bernard i film 1 og 2. 

 

Tim Allens datter Elizabeth Allen-Dick, gjør forøvrig her sin skuespillerdebut i rollen som datteren Sandra. 

 

Skuespillerene gjør en helt ok jobb her, selv om noen av barneskuespillerene overspiller litt. Men det er i jo artig å se Tim Allen som julenissen igjen i det minste. 

 

Serien gir i det minste litt julestemning med alle elementer som hører julen til, og det syns at Disney har lagt litt penger i serien da både scenografi og lokasjoner ser veldig bra ut. 

 

The Santa Clauses var den femte mest streamede serien på Disney+ før julen 2022 og den fjerde mest sette uken før jul. Så dette var i alle fall et produkt som mange var interessert i å sjekke ut når den ble sluppet i fjor. 

 

Serien har fått tittelen ««Julenissene» her hjemme, istedet for The Sants Clauses, noe som jo i grunn er greit nok da filmene jo heter «Julenissen» her hjemme. Selv om jeg tviler på at mange bruker den norske tittelen på filmene når de blir omtalt. 

 

Denne serien er laget eksklusivt for Disney+, så den kan enn så lenge kun sees her. Så her er det ikke mange alternativer for å se filmen. 

 

Det har blitt laget en sesong 2 av serien også og denne er nå i full gang på i alle fall amerikansk Disney+, med siste episode planlagt om 3 dager. Så kanskje den blir anmeldt her til neste år.

Så jeg må alt i alt si jeg ble litt skuffet over serien da jeg forventet litt mer etter 17 års fravær fra The Santa Claus universet Men sesong 2 er jo nå snart ferdig på Disney+, så noen må jo ha likt første sesongen så da får man håpe at sesong 2 er bedre enn den første.

Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar